måndag 23 april 2012

Om cosplay

Som cosplayer är det alltid en hårfin linje på var gränsen går mellan hur orealistisk ens cosplay är jämfört med verkligheten. Debatter förs över Internet på om man verkligen bör göra enligt originaldesignen, vilket om jag ska vara riktigt ärlig inte alltid är det snyggaste som finns, eller om man ska modifiera så att det onaturliga ser mer… naturligt ut. Till exempel, hur många stylar sina Sephiroth-peruker enligt spelversionen med den extrema V-luggen? (Katie Bair undantagen.)

I slutändan handlar det om att anpassa en karaktärs utstyrsel till dina egna mått. För även om du vill vara 100 % korrekt så bör man fortfarande tänka proportionerligt. Vi är alla unika, och det är det som är så fantastiskt. En del av oss har långa överkroppar, andra är ganska satta. Det finns långa ben, korta ben, du kan vara smal som en sticka eller kraftigt överviktig. Och det är helt okej.
När man cosplayar får man ofta konstatera att även om den där karaktärens tröja slutar vid midjan och jag har en extremt lång överkropp ser det betydligt snyggare ut om jag förlänger den med ett par centimeter. Allting handlar egentligen om ”Vad är jag som cosplayer bekväm med, och hur kan jag få det att överensstämma med min vision av den här dräkten”?

När jag var ny inom cosplay var jag helt vilse i letandet av material till mina dräkter. Min syslöjdslärare hade tipsat mig om Textilcentrum i Sundbyberg, men när det kom till tillbehör förlitade jag mig på Panduro, en butik som kostat mig många tusenlappar under årens gång.
Inget ont om dessa två butiker, men det är värt att notera att det finns en mängd butiker att välja bland, både bland Internet och för oss som tycker om att gå runt i butiker och leta.
Ute i butiker – var aldrig rädd att be om hjälp, även fastän du känner dig som en idiot. Glöm aldrig bort att personalen får betalt för att hjälpa dig.
Över huvud taget – att be andra cosplayare om hjälp är ett stort tips. Utan hjälp från några av Sveriges bästa cosplayare hade knappt hälften av alla dräkter jag gjort lämnat ritbordet.

När det gäller glasprismor etc. finns självklart resin så att du kan göra egna, men det luktar något våldsamt och är inget jag rekommenderar en nybörjare att starta ut med. Ett förslag om du letar prismor är att gå till en lampaffär, specifikt såna som säljer kristallkronor. Som regel har dessa alltid lösa prismor till salu, jag har bland annat handlat mycket på Kristallkronan på Sveavägen (tunnelbanestation Rådmansgatan). För en relativt billig peng kan man komma över prismor i olika storlekar. Dessa målas vid behov med glasfärg, och vill man ha den i en fortfarande relativt genomskinlig nyans så måla ett tunt lager. Ett tips är att köpa en eller två mer än du behöver så att du har nån du kan göra fel med.

Skor är nog en av de delar jag sett flest cosplayare ”fuska” med (undertecknad inkluderad). Trust me, det syns när du har dina sneakers/gympaskor under den där fotsida klänningen. Förr eller senare kommer du vara tvungen att gå. Om du inte är van/bekväm med högklackat så försök hitta ballerinaskor eller sandaler. Varför? För att du kommer förmodligen ha kläderna på dig hela dagen, och att gå i 7-10 cm klack i en hel dag gör ont.
En enkel lösning är att gå till Myrorna eller Stadsmissionen och jaga skor. Begagnat innebär inte dåligt. Leta efter skor du kan modda efter eget behov, eller om du har tur, skor som passar perfekt. Var inte rädd för att tänka utanför lådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar