onsdag 18 april 2012

And so it begins

Jag heter Linda och nickar Lady men föredrar att kallas vid mitt namn. Jag är för närvarande 25 år gammal och bor i skogen utanför Norrtälje, men håller mig mycket i Stockholm. Jag har cosplayat sedan 2002, men började konventa först 2006. Mitt första konvent var Uppcon 07 då jag cosplayade och tävlade med Temari från Naruto.
Jag kommer aldrig hävda att jag är Sveriges bästa cosplayare (såvida jag inte mot alla odds vinner SM eller liknande, och även då är det tveksamt med tanke på att jag vet hur många fantastiska cosplayare det finns i Sverige). Jag är en glad amatör, och har under årens lopp plockat upp ett par tips som jag vill dela med mig av.

Den här bloggen är ett försök från min sida till att illustrera och förklara hur jag gör mina cosplays. Vilket egentligen är lite knivigt, för oftast höftar jag till med något som ser bra ut. Mallar? Vaddå mallar? Jag syr i skräptyg tills det att jag blir nöjd med resultatet och utgår sedan från det när jag arbetar i det slutgiltiga tyget.

Min favoritdel av cosplay-skapandet kommer nog alltid att vara perukerna. Jag har ett femtontal peruker liggandes hemma som jag styleat, sytt och färgat. Det är ett fruktansvärt pillarbete och kräver tålamod, men jag blir lika glad varje gång jag är klar.

En annan favorit är att leta tyger och planera hur jag ska få dräkterna klara. Hela processen från papper till att bestämma tyger, fundera ut hur jag gör olika detaljer, byta idéer med andra, till då jag faktiskt sätter mig ner och arbetar är en ganska intensiv period som jag inte skulle skippa för allt smör i Småland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar